FOTOGRAFI SOM KUNST

At kuratere er at dirigere

 
Fotoudstillingen ”Vi mennesker” (”The Family of Man”), der blev til i årene efter 2. verdenskrig, er en af de mest sete udstillinger nogensinde. Hvorfor? Hvad kunne den? Og hvad kunne kuratoren, direktøren for New Yorks Museum of Modern Art, Edward Steichen?
Her må vi generalisere og perspektivere: Kuratorens job indebærer ansvar og risici, der minder om dirigentens overfor musikken. Som dirigenten skal løfte tone-værket fri af partituret, skal kuratoren forløse udstillingen ud fra de foreliggende billeder. Er han/hun så en guddommelig forførelseskunstner eller blot en ussel manipulator? Hvad bestemmer om en fotoudstilling tager retning mod kunstneriske dybder eller forbliver i det journalistiske eller modeprægede?
Foredraget belyser ved eksemplers hjælp, hvordan billeder på væggen kan blive til uforglemmelige fortællinger. Og det præsenterer publikum for bjergtagende udstillinger med tankevækkende eksempler på fotografi som kunst.
 
<>
 
Foredraget er lavet i 2005 til Pingyao International Festival of Photography i Kina og siden fremført ved den internationale grafikfestival, IMPACT 5, i Estland 2007, og ved Mini Meeting Place i Højbjerg Fotografiske Værksted i Århus 2010.
 
Copyright © 2011 Finn Thrane
Til toppen af siden