HULKAMERA

Det langsomme fotografi

Turistrejser, fester og fødselsdage - alt bliver knipset og fastholdt med det digitale lommekamera. Og resultatet gemmes på computeren mellem tusindvis af lignende billed-trofæer. Gemmes - og glemmes. For det digitale fotografis folkelige sejrsgang er ikke bare storslået massebevægelse og kommerciel succes, det er også overforbrug og forfald.

At tage hulkamera-fotografiet op til behandling medfører naturligt nok et besøg i fotografiets tekniske urtid, men perspektivet rækker videre, for det er især et møde med en anderledes tænkemåde. Snapshot er udelukket. En eksponering, der tælles i sekunder, minutter eller timer, må nødvendigvis vælge sin genstand med omhu. Det kan ses af Niépce’s og Daguerres eksperimenter fra 1820erne og -30erne, men det præger også motivvalget hos betydelige kunstnere fra det 20. og 21. århundrede, som har valgt denne kontemplative måde at fotografere på, fx  Carlos Jurado fra Mexico, Harvey Stein fra USA, Jeff Guess fra Frankrig og Pia Arke fra Grønland/Danmark.

Genrejsningen af fotografiets aura gennem disse og andres værker, som vises i et power point show, udgør essensen af foredraget, som er en hyldest til det langsomme og spirituelle billede.
 

<>
 

Foredraget er lavet til Højbjerg Fotografiske Værksted i juni 2011 og er siden afholdt på VERA. Skole for kunst og design i København og på Kunsthøjskolen, Holbæk, februar 2012.


Stuart McIntyre: ”Oliventræ i blæsevejr”
Andalusien 2000.


Copyright © 2011 Finn Thrane
Til toppen af siden